BANGE VOORGEVOELENS…..STILLE KERST!

geschreven op
07 december 2021

In de vorige editie van het Vaalser Weekblad heb ik mijn bange voorgevoelens al verwoord:
“Bij het handhaven van de 1 ½ meter afstand is het niet mogelijk -mede gezien de grote toeloop van gelovigen van buiten Vaals, het bungalowpark en de hotels- om op verantwoorde wijze een H. Mis met de kerstdagen op te dragen.

De Bisschoppen van Nederland schrijven:

“Het besluit om met Kerstmis na 17.00uur geen publieke vieringen toe te staan, gaat de bisschoppen zeer aan het hart. Zij vragen parochies om de mogelijkheden om Kerstmis overdag te vieren volop te benutten.
Zij herhalen dat de kerk geen bron van besmetting mag zijn en willen met hun besluit een massale beweging van mensen tegelijk naar de kerstnachtvieringen voorkomen”.
Blijft mijn probleem: Als de gelovigen geen vieringen kunnen bijwonen op Heilige Avond, en een groot gedeelte daarom op eerste Kerstdag de kerk bezoekt, waar blijft dan het argument van de bisschoppen om een massale beweging naar de kerk te voorkomen.
Ik ben geen voorstander van een H. Mis alleen voor mensen die gereserveerd hebben; onze kerk is een kerk die de hele dag openstaat voor iedereen en ik wil niet het risico lopen dat honderd mensen aan de kerkdeur staan te rammelen of te schelden, omdat er voor hen geen plaats is in de “herberg”. Dan is Kerstmis geen vrede op aarde!

Eerste en Tweede Kerstdag: 10-12 uur uitstelling van het Allerheiligste Sacrament. De gezegende hosties liggen op twee tafels; u kunt desgewenst een hostie mee nemen naar huis voor een oudere of zieke.

P.S. Het plan bestaat om een Kerst-eucharistieviering vanuit onze kerk op te nemen, welke u met de kerstdagen thuis op de computer kunt volgen.
Nadere gegevens hieromtrent kunt u op de Site van onze St. Paulus- parochie of ook aan het aanplakbord in de kerk lezen.

g. broekhoven, pastoor